date ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ date 0 نظر

تتر یعنی چه؟

الهه فلاحتی

تتر چیست

ارز دیجیتال تتر با هدف حفظ ارزش سرمایه در زمان نوسانات بازار طراحی شده است و به ازای هر تتر در گردش، یک دلار ذخیره کرده است.

در واقع، نقش استیبلکوینها مثل تتر زمانی پررنگ میشود که کاربران به دنبال راهی برای حفظ ارزش سرمایههایشان باشند.

تتر همچنین سومین ارز بازار و اولین استیل‌کوین شناخته شده و پرطرفدار کریپتو محسوب شده و سهم زیادی از مارکت را به دوش می‌کشد. اگر می‌خواهید بدانید تتر یعنی چه و با جزئیات و دنیای ارز تتر بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

 

تتر( USDT )  چیست ؟

ارز تتر (Tether) یکی از استیبل کوین های دنیای رمز ارز ها به شمار رفته و با نام مختصر usdt شناخته میشود. همانطور که اشاره کردیم، ارز دیجیتال تتر معمولاً با تکیه بر ارزش پول‌های ملی مانند دلار آمریکا، یورو یا ین ژاپن فعالیت می‌کند. به علاوه، ارز دیجیتال تتر با علامت (₮) نشان داده می‌شود. مهمترین نکته راجع به تتر این است که به کاربران و معامله گران کمک می‌کند تا بتوانند از نوسانات شدید قیمتی در بازار رمز ارزها فرار کنند. همچنین، ارز تتر به واحد پول کشور آمریکا وابسته بوده و یک تتر با یک دلار آمریکا برابر است.

 

پیشینه و بنیان گذاران ارز دیجیتال تتر

تتر در ابتدا در سال 2014 و با نام  رئال کوین ( Realcoin ) شروع به فعالیت کرد و سپس یکسال بعد ( 2015 ) به نام کنونی خود یعنی تتر تغییر کرد . این ارز توسط سه بنیان گذار خود یعنی  بروک پیرس ( Brock Pierce )، ریو کالینز ( Reeve collins )  و کریگ سلارز  ( Craig Sellars )  راه‌اندازی شد.

این سه نفر از چهره‌های شناخته شده در جامعه رمزارزها و سرمایه‌گذاری دیجیتال هستند. پس از معرفی اولیه، این نام به “تتر” تغییر یافت .

هدف از عرضه این رمز ارز، فراهم کردن پلی میان ارزهای رمزپایه و دلار آمریکا بود. در اصل، تتر در اوایل عمر خود با این هدف وارد بازار شد تا حاشیه امنی برای سرمایه گذاران و معامله گران باشد.

افت قیمت تتر

 

چرا تتر مهم است ؟

همانطور که در قسمت های بالاتر به آن اشاره کردیم، این ارز به عنوان یکی از 5 ارز دیجیتال برتر جهان به شمار می‌رود که ویژگی های منحصر به فرد آن باعث شده تا به یک ارز دیجیتال امن و مهم در دنیای رمز ارزها تبدیل شود.

ارز تتر به عنوان پرطرفدار ترین استیبل‌کوین بازار، سهم مشخصی را از کل بازار ارزها دارد که به دامیننس تتر نیز معروف است. سهم تتر از کل بازار در زمان نگارش این مقاله، 8% است.

ارز دیجیتال تتر (USDT) به دلایل مختلفی اهمیت دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • ثبات: یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت تتر این است که همواره قیمت آن ثابت می‌باشد. در بازار پرنوسان رمز ارزها، امکان نوسان قیمت ها به شدت بالا است، اما تتر با تکیه بر پشتوانه خود یعنی دلار آمریکا، به معامله‌گران این اطمینان را می‌دهد که ارزش سرمایه‌هایشان در طول زمان تغییر نخواهد کرد. در واقع، تنها عامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت تتر، تورم است.
  • سرعت و کارایی: ارز دیجیتال تتر، روند انتقال سرمایه را برای معامله گران و سرمایه گذاران سریع و آسان می‌کند. با استفاده از تتر، می‌توان به سرعت ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کرد و همچنین به سادگی آنها را بین صرافی‌ها منتقل کرد. زمان انجام تراکنش تتر در چند دقیقه صورت می‌گیرد که این ویژگی برای سرمایه گذارانی که نیاز به انتقال سریع و فوری دارند، یک مزیت به شمار می‌رود.
  • دسترسی به بازارهای جهانی: به لطف تبدیل‌پذیری تتر به ارزهای ملی (فیات) مختلف، امکان دسترسی به بازارهای جهانی برای افراد و شرکت های مختلف فراهم شده است. این ویژگی به ویژه برای کسب و کارهای بین‌المللی که نیاز به انتقال وجه بین کشورها را دارند، لازم و حیاتی است.
  • محفاظت در برابر نوسانات: تغییرات و نوسانات قیمتی شدید در بازار رمز ارزها علت اصلی نگرانی سرمایه گذاران و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال است. با استفاده از تتر به عنوان یک ارز پایدار، آن‌ها می‌توانند از ریسک‌های ناشی از نوسانات بازار جلوگیری کنند و ارزش سرمایه‌های خود را تا حد زیادی حفظ کنند.
  • پیوند با اقتصاد سنتی: ارز تتر به علت برابری با دلار آمریکا به عنوان پلی بین دنیای رمز ارزها و اقتصاد سنتی می‌باشد. این ویژگی باعث شده تا سرمایه شرکت‌ها و افراد به راحتی از دنیای رمز ارزها به بازارهای مالی سنتی و برعکس جابجا شوند.
  • دور زدن تحریم‌ها: با توجه به تحریم بودن کاربران ایرانی، ارز تتر برای کسانی که می‌خواهند با دور زدن تحریم‌ها، به وبسایت‌های پشتیبانی کننده تتر دسترسی داشته باشند و خرید کنند، گزینه مناسبی می‌باشد.

 

تتر چگونه کار می کند؟

ارز تتر یکی از توکن‌هایی است که مقدار ارزش آن وابسته به دلار آمریکا است. در بازار ارز های دیجیتال به هر ارزی که بلاک‌چین اختصاصی خود را داشته باشد یک کوین (coin) و به ارز هایی که بر پایه سایر بلاک‌چین‌ها باشند مانند ارز تتر، توکن (Token) می گویند.

حالا که فرق بین توکن و کوین را فهمیدیم، باید بدانیم که ارز تتر به عنوان یک “توکن” (Token) دیجیتال شناخته می‌شود که بر پایه بلاک‌چین‌های مختلفی مانند بیت‌کوین (BTC)، اتریوم  (Ethereum)، ایوس (EOS)، ترون (Tron)، الگوراند (Algorand)، اس‌ال‌پی (SLp)  و اوام‌جی (OMG)  ساخته می‌شود.

برای فهم بهتر این موضوع، باید مفهوم توکن در دنیای ارزهای دیجیتال را بیشتر بشناسیم.

همانطور که گفتیم، به طور کلی، توکن‌ها ارز های دیجیتالی هستند که بر پایه بلاک‌چین ساخته شده‌اند. آنها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، مثل توکن‌های مبتنی بر ارزهای ملی یا فیات (مانند دلار آمریکا یا یورو) یا توکن‌هایی که وظیفه اجرای قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) را دارند.

بنابراین، وقتی که  تتر به عنوان یک “توکن” دیجیتال در نظر گرفته می‌شود، اشاره به این دارد که این ارز با استفاده از بلاک‌چین‌های مختلفی که نامبرده شدند، کار می‌کند و هر واحد از آن با دلار آمریکا برابر است.

پشتوانه تتر

 

انواع تتر

معروف ترین و رایج ترین شکل تتر که همه با آن آشنایی دارند، usdt یا همان تتر با پشتوانه دلار آمریکا است. انواع دیگر تتر عبارت‌اند از:

تتر گلد یا ( tether gold) یکی دیگر از انواع تتر است که پشتوانه آن شمش طلا می‌باشد. در اصل، شما با خرید تتر گلد یک اونس از شمش طلای واقعی را دریافت می‌کنید که با توجه به شماره شناسایی آن، قابل پیگیری و مشاهده است.

همچنین، تتر گلد با علامت XAUT نشان داده می‌شود.

تتر با پشتوانه یورو نیز از نمونه های دیگر این ارز می‌باشد که با علامت EURT قابل مشاهده است. اینکه کدام یک از انواع تتر برای سرمایه گذاری بهتر است، با توجه به شرایط هر شخص متفاوت می‌باشد، اما شکل اصلی تتر که با پشتوانه دلار فعالیت می‌کند از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 

مزایا و چالش های ارز تتر

ارز دیجیتال تتر مانند دیگر ارزهای دنیای کریپتوکارنسی از مزایا و معایبی برخوردار بوده که برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران مهم است. اگر نمی‌دانید تتر چه مزایایی دارد، ادامه مقاله را از دست ندهید.

مزایای ارز تتر

  • داشتن ثبات: از مهمترین مزایایی که باعث تمایز تتر با دیگر ارز ها می‌شود، داشتن ثبات در قیمت و ارزش آن است که این موضوع با توجه به نوسانات زیاد رمز ارزها، موجب حفظ سرمایه معامله‌گران خواهد شد.
  • استفاده راحت و آسان: تتر به راحتی توسط سرمایه‌گذاران معامله شده و کمترین پیچیدگی، در کیف‌پول‌های دیجیتال ذخیره و منتقل می‌شود. همچنین، این ارز نیازی به ایجاد حساب‌های بانکی و دردسرهای مرتبط با آن را ندارد.
  • پشتیبانی کیف پول ها از تتر: ارز دیجیتال تتر بر بستر بلاک‌چین های مختلفی قرار دارد که بیت کوین و اتریوم از نمونه های بارز آن هستند، به همین علت، هر کیف پولی که از این رمز ارزها پشتیبانی کند، از تتر نیز پشتیبانی خواهد کرد.
  • سرعت بالا: انتقال و جابجایی ارز تتر با حداکثر سرعت انجام می‌شود و این ویژگی برای جلوگیری از سوخت شدن فرصت هایی مانند آربیتراژ (سودی که معامله گران از تفاوت قیمت رمز ارزها دریافت میکنند) برای معامله گران حائز اهمیت خواهد بود.
  • سرمایه گذاری پر سود: با توجه به نوسانات بازار و تورم در ایران، سرمایه گذاری تتر می‌تواند راهی ایمن برای کسانی باشد که نگران کم ارزش شدن سرمایه‌های خود هستند.

چالش های ارز تتر

  • شفافیت و اعتماد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تتر، میزان شفافیت و اعتماد به پشتوانه‌های آن است. مسأله این است که آیا تمام به ازای تمام تترها، پشتوانه دلاری ذخیره شده است یا خیر، این امر همیشه یک چالش بحث برانگیز بوده است و این سوال مطرح می شود در صورت پیش آمد موقعیتی که این استیبل کوین توسط دلار آمریکا پشتیبانی نشود، چه عواقبی را به همراه خواهد داشت؟
  • نظارت و قوانین: تتر و سایر ارزهای پایدار تحت نظارت نهادهای مالی و حقوقی قرار گرفته‌اند و هر لحظه امکان ایجاد تغییرات در آن‌ها وجود دارد. تغییرات در قوانین ممکن است کاربران و رمز ارزها را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • محدودیت های تحریم در ایران: تحریم های موجود در ایران باعث اعمال محدودیت‌‏هایی در خرید و فروش تتر می‌شود که البته با کمک گرفتن از صرافی های معتبر تا میزان قابل توجهی می‌توان این مشکل را حل کرد.

 

چرا تتر در سال 2015 با افت قیمت رو به رو شد؟

ممکن است شنیده باشید که تتر در سال 2015 با افت قیمت در بازار ارزهای دیجیتال رو به رو شد و به دنبال کشف علت آن باشید. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

  • یکی از مهمترین دلایل و علت های افت ارزش تتر در سال 2015، مربوط به شک و شبهاتی بود که راجع به پشتوانه آن بوجود آمده بود. در آن زمان، اطلاعات کافی در مورد میزان پشتوانه‌‌ی تتر با ارزهای متداول مانند دلار آمریکا وجود نداشت که باعث نگرانی و تردید سرمایه‌گذاران شد.
  • مسائل امنیتی و حملات سایبری به شبکه های تتر نیز از شایعاتی بود که در آن زمان موجب کاهش قیمت تتر در بازار شده بود. در واقع، عدم وجود امنیت برای تتر، نگرانی‌هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده بود.
  • علاوه بر علت های بالا، تتر در آن زمان تحت تاثیر نوسانات کل بازار قرار می‌گرفت و هرگونه تحریک و تغییری مثل تغییر قوانین و مقررات، حملات سایبری، تغییرات در تکنولوژی و … موجب بالا یا پایین شدن ارز تتر می‎شد.

بعد از خواندن موارد بالا ممکن است برای سرمایه گذاری روی این ارز دچار تردید شده باشید اما باید گفت که جای نگرانی نیست؛ چرا که این افت قیمت تنها در مدت کوتاهی اتفاق افتاد و از سال 2021 به بعد، ارز تتر با ارزش حدودی یک دلار ( بازه قیمت $0.9982 تا $1.0032) در یک سطح استیبل و پایدار باقی ماند.

 

مقایسه تتر با بیت کوین و اتریوم

تا این قسمت با ویژگی ها و مزایا و معایب ارز تتر آشنا شده اید، در این قسمت قصد داریم به مقایسه کامل و جامع بین تتر و دو رمز‌‌ارز پرطرفدار دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بپردازیم.

مقایسه تتر بیت کوین و اتریوم

 

  • تتر نسبت به بیت کوین، دارای نوسانات کمتری است و کاربران ایرانی از آن به‌عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری و ذخیره پول استفاده می‌کنند.
  • تتر در مقایسه با اتریوم، قابلیت اجرای قرارداد های هوشمند را ندارد.
  • نوسانات اتریوم نیز مانند بیت کوین، بیشتر از تتر است که این موضوع باعث افزایش ریسک معامله خواهد شد.
  • از لحاظ مسائل امنیتی، تتر دارای مراحل ساده تری می باشد.
  • کارمزد تراکنش تتر از بیت کوین کمتر است.
  • عرضه تتر به صورت نامحدود است اما بیت کوین محدودیت دارد.

 

  ویژگی    تتر ( USDT )    بیت کوین (BTC )   اتریوم ( ETH )
  نوع ارز رمزارز با ثبات (Stablecoin) رمزارز Cryptocurrency رمزارز Cryptocurrency
  ثبات ارزش بسیار بالا ( معادل دلار آمریکا ) بسیار ناپایدار بسیار ناپایدار
معاملات سریع و ارزان  بله بله بله
دسترسی به بازار های جهانی بله بله بله
نقاط ضعف میزان اعتماد پشتوانه ها  نوسانات شدید قیمت نوسانات شدید قیمت
نوسانات نسبت به دلار از سال 2021 تا 2024 $0.9982 تا $1.0032 16291.22$ تا 73750$ 737.71$ تا

4891.70$

 

آیا ارز تتر امن است ؟

باید در همین ابتدا گفت که پاسخ قطعی و صد در صدی برای این سوال وجود ندارد اما به گفته Tether limited ، این ارز با پشتوانه دلار آمریکا فعالیت می‌کند و هر واحد از آن معادل یک دلار آمریکاست.

در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که امنیت تتر را تامین می‌کند:

یکی از چالش های مهم و بحث برانگیز راجع به پشتوانه ارز تتر یا همان دلار آمریکا است.

شفافیت راجع به ذخایر تتر و ارائه گزارش‌های دوره‌ای توسط شرکت سازنده تتر، موجب شده تا کاربران زیادی در سراسر دنیا به آن اعتماد کنند.

همچنین، بهتر است بدانید از آنجایی که ارز دیجیتال تتر بر پایه بلاکچین بوده و از این زیرساخت استفاده می‌کند، از ویژگی های امنیتی بالای آن هم برخوردار است.

علاوه بر آن، همکاری تتر با صرافی های مختلف موجب شده تا امنیت تتر تضمین شده باشد و مشکلات پیش آمده به راحتی مدیریت شود.

 

انواع شبکه های تتر

در قسمت های بالاتر گفتیم که تتر یک توکن است و باید بر بستر سایر بلاکچین‌ها ساخته شود، در اینجا قرار است به طور ویژه‌ای به این موضوع بپردازیم.

انواع شبکه های تتر

 

در ابتدا، تتر روی بلاک‌چین بیت‌کوین با استفاده از پروتکل Omni Layer فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون روی بلاکچین‌های مختلفی پیاده سازی شده است. سایر شبکه‌های معروف تتر شامل موارد زیر است:

  • تتر اتریوم (ERC-20): مشکلات و چالش‌های به وجود آمده در شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین موجب شد تا سازندگان به فکر ایجاد شبکه دیگری برای انتقال تتر باشند.

شبکه تتر اتریوم از لحاظ سرعت و کارایی عملکرد بهتری نسبت به بلاک‌چین قبلی از خود نشان داده است. همچنین، تتر اتریوم تا سال 2019 به دلیل کارمزد پایین و سرعت بالا از محبوبیت زیادی برخوردار بود.

  • تتر ترون (TRC-20):با گذشت زمان، کارمزد شبکه اتریوم بالا رفت و موجب شد تا سازندگان به فکر توسعه یک بلاکچین جدید برای استیبل کوین خود باشند. بلاکچین ترون که از فناوری TRC-20 استفاده می‌کند و به همین نام نیز ثبت شده است، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است. در اصل، مهم‌ترین مزیت‌های آن نسبت به بلاک چین های پیشین عبارت اند از : کارمزد کمتر، امکان ایردراپ و پاداشدهی.
  • تتر EOS: جدیدترین نوع تتر، تتر ای او اس (EOS ) است که در سال 2019 به بازار عرضه شد و مهم‌ترین ویژگی آن حذف کارمزد نقل و انتقالات و سرعت بسیار بالای آن است.

 

بهترین کیف پول های تتر

حالا که متوجه شدیم ارز تتر چیست و چه ویژگی هایی دارد، باید بدانیم که نگهداری از آن چگونه انجام می‌شود.

همانطور که برای اسکناس های خود از کیف پول استفاده میکنیم، برای ارزهای دیجیتال هم این موضوع صدق می‌کند.

برای حفظ و نگهداری از ارز دیجیتال تتر به یک کیف پول نیاز داریم که از امنیت آن نیز مطمئن باشیم.

کیف پول های زیادی برای این کار وجود دارد. در ادامه با تحقیق و بررسی کارشناسان ما، چند نمونه از بهترین ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • کیف پول تتر (Tether Wallet) : مهمترین مزیت راجع به این کیف پول این است که به صورت اختصاصی برای نگهداری تتر طراحی شده است. از نکات مهم این کیف پول، معرفی شدن توسط شرکت Tether Limited است که برای داشتن دسترسی به آن، می‌توانید آن را از وب‌سایت رسمی Tether دانلود کنید.
  • Exodus Wallet ( اکسودوس ) : اکسودوس یکی دیگر از کیف پول‌های معروف بوده که از تتر نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول دارای ویژگی مهمی مانند رابط کاربری زیبا و کاربر پسند، پشتیبانی از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال، امکان تبدیل مستقیم بین ارزها، و امنیت بالا می باشد.
  • Trust Wallet ( تراست ولت ): یکی دیگر از کیف پول های معروف در بازار رمز ارزها تراست ولت است. این کیف‌پول منبع باز (open source) بوده که از همین طریق امنیت دارایی شما را فراهم می‌کند. همچنین، تراست ولت به جز تتر، قابلیت پشتیبانی از رمز ارزهای دیگر را نیز دارد.
  • Atomic Wallet ( اتمیک ): اتمیک با پشتیبانی بیش از 3000 ارز، به یک کیف‌پول ایده‌آل برای کاربران تبدیل شده است.
  • کیف‌پول مای اتر ولت (MyEtherWallet): این کیف‌پول‌‌، اختصاصی برای نگهداری توکن‌ها و ارزهایی که مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم هستند، طراحی شده است که ارز تتر (usdt) هم در همین دسته بندی قرار گرفته است.
  • کیف‌پول لجر (Ledger): لجر جز کیف پول های سخت افزاری بوده و بارزترین ویژگی کیف پول های سخت افزاری، امنیت بالای آن است.
  • کیف‌پول ترزور (Trezor): ترزور نیز نمونه‌ی دیگری از کیف پول‌های سخت افزاری می‌باشد و با خیال راحت و با کمترین ریسک، از ارزهای شما محافظت می‌کند.

 

سخن پایانی

ارز دیجیتال تتر (USDT) نقش مهمی در دنیای کریپتوکارنسی به ویژه برای کاربران ایرانی بازی می‌کند، چرا که این ارز با دور زدن تحریم‌ها در ایران، می‌تواند برای خریدهای اینترنتی افراد و مشاغل مختلف بکار گرفته شود.

همچنین، تتر به دلیل پشتوانه دلاری و به عنوان یک استیبل کوین، جایگاه ویژه‌ای بین سرمایه‌گذاران پیدا کرده و پلی برای ورود به بازار ارز دیجیتال و خرید و فروش سایر رمز ارزها است.