date ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ date 0 نظر

آلت سیزن چیست؟

عباس حسینی

آلت سیزن چیست

یکی از مفاهیم شناخته شده در بازار کریپتو، آلت کوین‎ها هستند. به جز بیت‎کوین، به ارزهای دیگر بازار کریپتو، آلت کوین گفته می‎شود.

آلت سیزن در کریپتو به معنای شروع فصل رشد آلت‎کوین‎ها و بالا رفتن ارزش آن‎ها در مارکت کپ بوده که فرصتی ایده‎آل برای سرمایه‎گذارانی است که به دنبال کسب سود هستند.

اگر شما هم می‎خواهید از این موقعیت جا نمانید و بهترین استفاده را از آن کنید، باید علائم و شاخص‎های نشان دهنده آلت سیزن را بشناسید، پس بهتر است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

مفهوم آلت سیزن در کریپتو

آلت سیزن یا Alt Season مفهومی رایج و شناخته‎شده در چرخه ارز دیجیتال است.

آلت‎سیزن به زبان ساده یعنی هدف و مرکز توحه بازار ارز دیجیتال، از بیت‎کوین به سمت آلت‎کوین‎ها رفته و مردم بجای سرمایه‎گذاری روی بیت‎کوین، آلت‎کوین‎ها را اولویت قرار می‎دهند.

زمانی که فصل رشد آلت‎کوین‎ها (Alt Coin) فرا می‎رسد، نشان دهنده این است که دامیننس بیت‎کوین (سهم بازار) کاهش یافته است.

در چنین وضعیتی، هدف اصلی سرمایه‎گذاران شناختن زمان مناسب و نقطه ورود برای خرید آلت‎کوین‎ها و از دست ندادن این فرصت سرمایه‎گذاری ایده‎آل است، چرا که اگر بتوانند قبل از پایان این فصل، ارزهای خود را بفروشند، به اندازه یک‎سال خود سود خواهند کرد.

نزدیک شدن به فصل آلت‎کوین‎ها همراه با نشانه‎هایی است. اتریوم به‎عنوان شناخته شده‎ترین آلت‎کوین، در صدر جدول رشد قیمتی قرار گرفته و بالا رفتن حجم معامله آن می‎تواند آلارمی برای شروع رشد دیگر آلت‎کوین‎ها باشد.

طول دوره آلت‎سیزن از چند هفته تا چند ماه متغیر است و زمان دقیقی هم برای آن وجود ندارد، اما هر زمان که نوسانات قیمت بیت‎کوین بعد از رشد قیمتی طولانی مدت، تقریبا به حالت استیبل و ثابت بازگردد، نشانه‎ای برای شروع آلت‎سیزن است.

 

آلت سیزن چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای آلت‎سیزن

مهم‎ترین ویژگی آلت سیزن، ایجاد یک فرصت مناسب برای همه سرمایه‎گذاران کوچک و بزرگی است که به دنبال کسب سود از مارکت کریپتو هستند. مهم‎ترین مزایای آلت‎سیزن شامل موارد زیر است:

  • با وجود آلت‎سیزن، سبد سرمایه‎گذاری افراد متنوع‎تر شده و با ارزهای مختلف پر می‎شود که این موضوع خبر از کاهش وابستگی به بیت‎کوین را می‎دهد.
  • با وجود آلت‎سیزن، توجه افراد به فناوری‎ها و نوآوری‎های جدید در فضای رمزنگاری جلب می‎شود.
  • با جذب شرکت‌کنندگان جدید، باعث رشد کلی بازار ارزهای دیجیتال و تحریک رمزارزها می‏‎شود.
  • آلت‎سیزن موجب ترویج یک محیط رقابتی با تکیه بر توسعه فناوری بلاک‎چین می‎شود.

معایب آلت‎سیزن

  • آلت‎سیزن همیشه با افزایش نوسانات بازار همراه است، این یعنی آلت کوین‎ها اغلب نوسانات قیمتی سریع و غیرقابل پیش بینی را تجربه کرده که ریسک سرمایه‎گذاری را افزایش می‎دهد.
  • همچنین، هیاهوی پیرامون آلت‎کوین‎ها در این دوره می‎تواند منجر به حباب‎های غیرواقعی شود که در آن ارزش گذاری‎ها بیشتر ناشی از اشتیاق سرمایه گذاران است تا ارزش بنیادی که این موضوع می‎تواند منجر به رشد ناپایدار و اصلاحات شدید شود.

تاریخچه آلت‎سیزن

بازار ارز دیجیتال به‎عنوان یک بازار سرمایه‎گذاری تازه کار بوده و عمر زیادی از آن نگذشته است. تاریخچه آلت‎کوین‎ها هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه قرار است به صورت خلاصه تاریخچه آلت‎کوین‎ها و اتفاقات موثر بر آن را عنوان کنیم.

 

سال اتفاقات موثر بازار
2010-2013 ارزهای دیجیتالی مانند Namecoin، Litecoin و Peercoin، در ابتدای پیدایش آلت‎کوین‎ها به دلیل موفقیت در تولید بیت‎کوین، به وجود آمدند.
2013-2014 شکل‎گیری اولین آلت‎سیزن و ظهور ارزهای ریپل،دوج‎کوین و …
2016-2017 رونق ارزهای اولیه بازار ارز دیجیتال و ایجاد مرحله مهم در آلت‎کوین‎ها با پیدایش اتریوم
2018 اصلاح مارکت و کاهش قیمت تعداد زیادی از آلت‎کوین‎ها
2019-2020 ظهور پروژه‎های دیفای و ایجاد تنوع در آلت‎کوین‎ها مثل Chain Link – Aave – Uniswap
2021 رشد NFT و اضافه کردن کاربرد‎های جدید به ارز دیجیتال + ورود شرکت‎های بازی‎سازی
2022 کاهش قیمت بازار ارز دیجیتال به علت ورشکستگی چند شرکت بزرگ و اشکالات قانونی از سمت نهادهای نظارتی
2023 تغییر و تحولات نوآورنه و رشد چشمگیر اکوسیستم آلت‎کوین‎ها

 

شاخص‎های نشان‎دهنده آلت سیزن

مهم‎ترین سوالی که برای هر کاربر پیش می‎آید این است که از کجا بفهمیم آلت سیزن در راه است؟ در جواب این سوال باید گفت که هیچ تاریخ دقیق و مشخصی برای شروع فصل رشد آلت‎کوین‎ها وجود ندارد، اما برای کسب حداکثر سود، شناسایی زمان درست خرید آلت‎کوین‎ها ضروری است.

در ادامه با ما همراه باشید تا نشانه‎های فرا رسیدن آلت‎سیزن را بررسی کنیم.

کاهش دامیننس بیت‎کوین و ارتباط آن با آلت‎سیزن!

یکی از مهم‎ترین نشانه‎هایی که خبر شروع آلت‎سیزن را می‎دهد، کاهش دامیننس بیت‎کوین است. دامیننس بیت‎کوین چیست؟ به زبان ساده، دامیننس بیت‎کوین سهم و تسلط بیت‎کوین نسبت به کل بازار کریپتو است و مقدار آن، از ضرب حجم کل و قیمت بیت‎کوین در گردش به‎دست می‎آید.

در زمان نگارش این متن، سهم بازار بیت‎کوین بیش از 50 درصد کل بازار است.

هر زمان که دامیننس بیت‎کوین کاهش پیدا کند حاکی از آن است که سرمایه‎گذاران پول‎های خود را از بیت‎کوین برداشته و به سمت خرید سایر آلت‎کوین‎ها می‎روند، این یعنی حجم نقدینگی بیت‎کوین کمتر شده و آلارمی برای رشد سایر آلت‎کوین‎ها است.

در واقع، از لحاظ زمانی، اول باید دامیننس بیت‎کوین در حال کاهش باشد تا بتوان آغاز آلت‎سیزن را اعلام کرد.

وبسایت coinmarketcap مرجع مناسبی برای بررسی دامیننس بیت‎کوین و سهم آن از کل سرمایه در گردش است.

دامیننس بیت کوین از 2014 تا 2024

 

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‎شود، دامیننس بیت‎کوین از سال 2017 به بعد، به شدت کاهش پیدا کرد.

افزایش ارزش بازار آلت‎کوین‎ها

در قسمت قبل گفتیم که کاهش سهم بازار بیت‎کوین نشان دهنده این است که سرمایه کاربران از بیت‎کوین به سمت آلت‎کوین‎ها جاری شده است.

پس مارکت کپ و ارزش بازار آلت‎کوین‎های برجسته، بالاتر رفته و پول بیشتری به آن‎ها تعلق گرفته است.

با کاهش سهم بیت‎کوین از بازار ارز دیجیتال، تعدادی از آلت‎کوین‎های برجسته مثل اتریوم، سولانا، کاردانو، ریپل، پولکادات و… تحت تاثیر این روند قرار گرفته و حجم معامله آن‎ها بالاتر می‎رود.

اتریوم هم به عنوان اولین سرشناس‎ترین آلت‎کوین مارکت، برای مدتی با افزایش دامیننس روبرو خواهد شد.

ظهور ترندهای جدید کریپتو مثل دیفای، NFT ، Web3

اتفاقات و ظهور ترند‎های جدید در حوزه بلاک‎چین مثل امورمالی غیرمتمرکز یا دیفای، توکن‎های NFT، و web3 روند رشد آلت‎کوین‎ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش و بوجود آمدن آلت‎سیزن می‎شود.

در سال 2020، ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به رشد فصل آلت کوین‎ها کمک کرد. در سال 2021، محبوبیت سرسام‌آور توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) باعث افزایش تقاضا آلت کوین‎ها شد و در اوایل سال 2022، Web3 موج دیگری از شکل‎گیری آلت سیزن و پذیرش آلت‎کوین‎ها را راه انداخت.

با ادامه ظهور ترندها و نقاط عطف جدید در بلاک‎چین، هیاهوی آلت‎کوین‎ها در بازار کریپتو از همین روند پیروی خواهد کرد.

شاخص آلت‎سیزن

وب سایت blockchain center برای تشخیص اینکه آیا به آلت سیزن نزدیک هستیم یا خیر، شاخصی در نظر گرفته که به صورت تقریبی می‎توان از آن کمک گرفت.

این شاخص روند 50 آلت‎کوین برتر را برای Alt Season بررسی کرده و طبق دیتاهای گفته شده، هر زمان که 75% یا سه چهارم از این 50 آلت‎کوین در 90 روز گذشته بتواند حجم معامله بهتری نسبت به بیت‎کوین داشته باشد، فصل آلت‎سیزن نزدیک است.

با وجود نمودار این شاخص، می‎توان علاقه سرمایه‎گذاران به بیت‎کوین و آلت‎کوین‎ها را متوجه شد. این شاخص طی یک بازه زمانی سه ماهه، حجم معامله بیت‎کوین را نسبت به آلت‎کوین مقایسه کرده و می‎گوید که آلت‎سیزن نزدیک تر است یا بیت‎کوین‎سیزن؟

 

شاخص Total3 در پیش‎بینی آلت‎سیزن

شاخص total3 مارکت کپ همه ارزهای بازار به جز بیت‎کوین و اتریوم را می‎سنجد. علت آن هم این است که بیت‎کوین و اتریوم هر دو، به‎ترتیب رتبه اول و دوم بازار به‎شمار می‎‏روند و به نوعی خودشان را از سایز ارزها جدا کرده‎اند، پس برای تحلیل بهتر آلت‎کوین‎ها بهتر است از آن‎ها صرف‎نظر کرد.

لازم به ذکر است که این شاخص به‌‎صورت تقریبی می‎تواند زمان شروع و پایان آلت سیزن را اعلام کند و پیش‎بینی دقیقی ارائه نمی‎دهد.

طبق نمودار پایین، می‎توان گفت هر زمان که این شاخص در تایم فریم بلند مدت، روند رو به رشد (صعودی) داشته باشد، زمان مناسبی برای خرید آلت‎کوین‎ها است و برعکس آن اگر روند نزولی داشته باشد، پایان آلت‎سیزن و فصل خرید بیت‎کوین و اتریوم است.

البته ناگفته نماند که این شاخص نباید تنها استراتژی معاملاتی شما برای خرید و زمان شروع آلت سیزن باشد. برای موفقیت در روند سرمایه‎گذاری در آلت‎سیزن از بررسی تحلیل‎ تکنیکال روی آلت‎کوین‎های مورد علاقه خود غافل نشوید.

 

 

چهار فصل اصلی بازار ارز دیجیتال

  • آلت‎سیزن: در این فصل همه ارزها به جز بیت‎کوین مرکز توجه قرار گرفته و رشد می‎کنند.
  • بیت‎سیزن: به دوره‎ای که بیت‎کوین هدف رشد بازار قرار گرفته و رشد بیشتری نسبت به آلت‎کوین‎ها دارد بیت‎سیزن گفته می‎شود.
  • سالت‎سیزن: در این فصل معمولا کل بازار منفی است و هیچ رشدی ندارد.
  • نو ‎سیزن: همانطور که از اسم آن می‎توان حدس زد، بازار در نو سیزن کاملا خنثی بوده و اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

بهترین زمان برای خرید آلت‎کوین چه موقع است؟

زمان وقوع یا طول عمر آلت سیزن را فقط می‎توان بر اساس یک سری از علائم و نشانه‎ها به شکل حدودی پیش‎بینی کرد.

اگر قصد سرمایه‎گذاری روی آلت‎کوین‎ها را دارید، باید شاخص‎های تاثیر گذار آن را بررسی کنید و از تحلیل‎های تکنیکال و فاندامنتال برای کشف زمان مناسب برای خرید استفاد کنید.

 

آلت‎سیزن بعدی چه زمانی است؟

علاقه‎مندان به دنیای ارز دیجیتال همیشه به دنبال فرصت‎های ایده‎آل برای کسب سود از این بازار هستند که آلت‎سیزن یکی از این مثال‎ها است. شناخت زمان شروع آلت‎سیزن از نکات مهم سرمایه‎گذاری در این فصل می‎باشد.

زمان و تاریخ آلت‎سیزن بعدی به صورت قطعی مشخص نیست و با توجه به یک‎سری عوامل مثل هاوینگ بیت‎کوین، عرضه و تقاضا آلت‎کوین‎ها، تحلیل پیشرفت‎های تکنولوژی، روند‎های تاریخی، احساسات بازار و … متغیر و مبهم است.

یکی دیگر از فاکتورهایی که در وقوع آلت‎سیزن تاثیرگذار بوده، FOMO یا ترس از دست دادن بین سرمایه‎گذاران است. برای مثال، اگر یک آلت‎کوین سریعا در حال افزایش قیمت باشد، سرمایه‎گذاران به علت ترس از دست دادن سود، فورا آن را خریداری کرده و همین امر موجب افزایش قیمت آلت‎کوین خواهد شد.

این فاکتورها به همراه سایر عوامل اثرگذاری که قبلا راجع به آن صحبت کردیم، شما را به درک بهتری از آغاز فصل رشد آلت‎کوین‎ها می‎رساند.

 

کدام ارزها در آلت‎سیزن برای سرمایه‎گذاری مناسب هستند؟

بعد از شناخت آلت‎سیزن و آشنایی با عوامل موثر در آن، نوبت به شناخت آلت‎کوین‎هایی می‎رسد که مناسب سرمایه‎گذاری هستند.

به طور کلی، ابتدا آلت‎کوین‎های شناخته شده‎تر مثل اتریوم، سولانا، بیت‎کوین‎کش، بایننس، کاردانو، پولکادات رشد می‎کنند.

بعد از این مرحله رشد ارزهای کوچکتر مثل سندباکس، فانتوم، سلر و .. شروع می‎شود.

ناگفته نماند که رشد آلت‎کوین‎ها یکسان نیست و با هم فرق می‎کند. برای مثال، ارزهایی که از نظر تحلیل بنیادی عملکرد بهتری داشته‎اند، سودهای بیشتری هم خواهند داشت.

 

نکاتی که باید قبل از سرمایه‎گذاری روی آلت‎کوین‎ها بدانید!

برای اینکه به موقع و با بهترین خروجی بتوانید از فصل درخشش آلت‎کوین‎ها خارج شوید، باید یک سری از فاکتورها را در دستور کار خود قرار دهید. مهم‌ترین نکات برای سرمایه‎گذاری در آلت‎سیزن عبارت‎اند از:

  • در صورتی که به اندازه کافی وقت دارید، می‎‏توانید سبد سرمایه‎گذاری آلت‎کوین‎های خود را تنوع ببخشید. این کار در صورتی موجب سوددهی می‎شود که فرصت چک و پیگیری تحولات قیمتی و اخبار مربوط به همه آن‎ها را داشته باشید و دچار سردرگرمی نشوید.
  • از تکنیک‎های مدیریت ریسک غافل نشوید! این تکینک‎ها بهترین زمان برای خروج از آلت‎سیزن را به شما یادآوری کرده و از بروز خسارت بیشتر، جلوگیری می‎کند.
  • قسمتی از سرمایه خود را برای آلت‎کوین‎های مهم مارکت مثل اتریوم در نظر بگیرید.
  • کلید اصلی کسب سود در آلت‎سیزن، شناسایی به موقع زمان خرید است، با کمک تحلیل‎های تکنیکال و استفاده از استراتژی مناسب، سرمایه‎گذاری ایمنی را تجربه خواهید کرد.
  • پیگیری اخبار و اتفاقات مهم مرتبط با آلت‎کوین‎ها را برای کف ارزهای با پتانسیل بالا فراموش نکنید!

 

سخن پایانی

آلت‎سیزن یکی از پرطرفدارترین دوره‎های بازار ارز دیجیتال بوده و فرا رسیدن آن برای سرمایه‎گذاران بسیار حائز اهمیت است. اگر از یک استراتژی مناسب برای تشخیص زمان ورود و خروج آلت‎سیزن استفاده کنید و نکات مهم سرمایه‎گذاری را رعایت کنید، امکان کسب سود برای شما فراهم است.