date ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ date 0 نظر

انواع تتر و شبکه های انتقال آن

الهه فلاحتی

با ظهور فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال، افراد مختلف، علاقه زیادی به سرمایه گذاری در این حوزه پیدا کرده‌اند. استیبل کوینها به خصوص تتر که به عنوان پایه و اساس ثبات و پایداری در این بازار شناخته میشوند، نقش مهمی را در این حوزه به دوش می‌کشند.

با این حال، تتر انواع مختلفی دارد که هر کدام داستانی برای گفتن دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور مفصل راجع به آن توضیح دهیم.

 

تتر ( Tether) چیست؟

ارز دیجیتال تتر یکی از معروفترین و شناختهشده ترین استیبل کوین‌‌های بازار است. این ارز در سال 2014 و به اسم رئالکوین یا Realcoin به بازار عرضه شد. تتر با تکیه بر پشتوانه دلاری خود همیشه معادل یک دلار بوده است.

تتر در همان ابتدا، برای کمک به سرمایه گذاران و حفظ پول آن‌ها ساخته و پرداخته شد و اکنون نیز سهم زیادی از دنیای کریپتوکارنسی را بر عهده دارد.

قبل از عرضه تتر به بازار، هنگامی که مارکت دچار روند نزولی می‌شد، سرمایه‌گذاران کل پول‌های خود را از بازار خارج کرده و دلار فیزیکی خریداری می‌کردند. با روی کار آمدن تتر به عنوان دلار دیجیتالی، دیگر نیازی به خارج کردن کل سرمایه از مارکت نبود و ارزش پول‌های سرمایه گذاران نیز حفظ می‌شد.

همانطور که گفتیم، این ارز انواع مختلفی دارد و طی سال‌های اخیر نیز به انواع آن اضافه شده است. در ادامه بیشتر راجع به انواع آن صحبت خواهیم کرد.

 

انواع تتر و شبکه های مختلف آن

در همین ابتدا باید شما را با مفهوم توکن و کوین آشنا کنیم. در دنیای ارز دیجیتال، کوین به ارزی گفته می‌شود که بلاکچین مخصوص به خود دارد، در حالی که توکن بر بستر سایر بلاکچین‌ها پیاده سازی می‌شود. از این رو، تتر یک توکن به شمار می‌رود و بلاکچین اختصاصی ندارد.

تتر در زمان عرضه، روی بلاکچین بیت کوین و با استفاده از پروتکل Omni Layer ساخته شد. رفته رفته شرکت سازنده تتر یعنی Tether Limited، تتر را بر بستر سایر بلاکچین‌ها منتشر کرد. این شبکه‌ها شامل امنی، اتریوم، ایاس، بایننس، سولانا، ترون، الگوراند، بیت کوین کش و… می‌شوند.

 

تتر بیتکوین یا امنی (Omni)

همانطور که گفتیم، تتر در ابتدا روی بلاکچین بیت کوین فعالیت می‌کرد و به عنوان اولین نسخه از شبکه‌های تتر به شمار می‌رفت.

پروتکل استفاده شده در این نوع، Omni Layer بود. سازوکار این پروتکل، ساخت توکن‌های منحصر به فرد است.

تتر بیت کوین بعد از مدتی به دلیل هزینه‌های تراکنش بالا و سرعت نامناسب محبوبیت خود را میان کاربران از دست داد و با سایر شبکه‌ها جایگزین شد.

عمر این شبکه در آگوست 2023 ( مرداد 1402) توسط شرکت Tether limited، پایان یافت و امروزه به عنوان یک شبکه بلاکچین مرده از آن یاد می‌شود.

شبکه انتقال تتر اومنی

 

تتر ERC-20 یا تتر اتریوم

دومین نوع شبکه تتر، تتر اتریوم یا ERC-20 است که بعد از سال 2017 بین کاربران شناخته شد. در واقع، مشکلات و نواقص بوجود آمده در شبکه تتر بیت‌کوین باعث شد تا انتخاب بعدی افراد تتر اتریوم یا ERC-20 باشد.

این شبکه از فناوری و الگوی خاصی به نام ERC-20 استفاده می‌کند و به همین علت نیز نام گذاری شده است. از لحاظ سرعت و کارایی نیز این شبکه بهتر از تتر بلاکچین عمل می‌کرد و کارمزد‌های پایین تری نسبت به نوع قبلی خود داشت.

شبکه بلاک‎‏چین ERC-20

 

تتر TRC-20 یا تتر ترون

تتر اتریوم تا حدود سال 2020 از محبوبیت ویژه ای برخوردار و پاسخگوی تمامی نیازهای کاربران خواهد بود اما بعد از مدتی کارمزد آن افزایش قابل توجهی پیدا کرد و با تتر ترون یا TRC-20 جایگزین شد.

به همین علت، سازندگان و توسعه دهندگان به فکر راه اندازی شبکه بلاکچین جدیدی افتادند و آن را TRC-20 نام گذاری کردند. از مهمترین ویژگی‌های تتر ترون نسبت به شبکه قبلی می‌توان به سرعت بالاتر و کارمزد پایین‌تر اشاره کرد.

همچنین، دیگر مزیت این شبکه نسبت به نمونه قبلی، پاداشدهی و ایردراپ در ازای حفظ توکنهای ERC-20 است.

شبکه انتقال TRC-20

 

تتر EOS یا تتر ایاس

بعد از سال 2019، بلاکچین جدیدی به نام تتر EOS ساخته و راه اندازی شد که در حال حاضر یکی از بهترین و کامل‌ترین نسخه از انواع شبکه‌های تتر محسوب می‌شود.

بارزترین ویژگی این شبکه، حذف کارمزد تراکنشها و سرعت بسیار بالای آن است. لازم به ذکر است که از عمر این شبکه زمان زیادی نگذشته است و ممکن است نسبت به سایر شبکه‌ها ایراداتی داشته باشد.

 

تتر BEP-20 یا تتر بیانبی اسمارت چین

یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاکچین حال حاضر که توسط معروف‌ترین صرافی متمرکز دنیا یعنی بایننس ساخته شده است، BNB Smart chain است. این شبکه اخیرا نام خود را به بیانبی اسمارت چین تغییر داده است. بزرگترین مزیت این شبکه، سریع و ارزان بودن آن است. در مقایسه با اتریوم، بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر است، در واقع سرعتی 4 برابر اتریوم دارد و کارمزد تراکنش آن نیز کمتر از یک دلار است.

 

نام شبکه سرعت انتقال هزینه انتقال امنیت
بیت‎کوین پایین بالا بسیار بالا
اتریوم متوسط متوسط بالا
ترون بالا پایین بالا
ایاس (EOS) بسیار بالا بسیار پایین بالا
بایننس اسمارت‎چین (BEP-20) بسیار بالا بسیار پایین متوسط

 

در ادامه می‌خواهیم به صورت کامل‌تر به مقایسه 3 فاکتور اصلی یعنی کارمزد تراکنش، سرعت و امنیت شبکه‌های گفته شده بپردازیم و تمام اطلاعاتی که به آن احتیاج دارید را توضیح دهیم.

 

مقایسه کارمزد تراکنش تتر بیتکوین، تتر اتریوم (ERC-20) و تتر ترون (TRC-20)

یکی از مهمترین فاکتورهای سنجش خوب یا بد بودن شبکه بلاک‌چین، همین موضوع کارمزد تراکنش‌ها است. همانطور که گفتیم، شبکه USDT امنی بیشترین کارمزد تراکنش را در مقایسه با سایر نمونه‌ها دارد و میزان آن بین 30 تا 35 دلار متغیر است. این مقدار برای تراکنش مبلغ زیادی می‌باشد.

در شبکه تتر اتریوم، کارمزد به مراتب پایین تر است. البته کارمزد پایین شبکه تتر اتریوم بیشتر به اوایل عمر خود برمی‌گردد و اکنون نیز به علت شلوغی و حجم بالای تراکنش‌ها و افزایش قیمت این ارز در بازار، کارمزد آن بیشتر شده و ممکن است به 30 دلار نیز برسد.

در مقایسه با دو شبکه گفته شده، در حال حاضر ترون (TRC-20) از کمترین میزان کارمزد برخوردار است. مقدار این تراکنش چیزی بین 60 سنت الی 1 دلار بوده و اکنون نیز به 80 سنت می‌رسد.

این مقدار در اثر عوامل مختلف مانند افزایش ترون می‌تواند بالاتر رود. بیشترین میزانی که کاربران در این شبکه کارمزد پرداخت کرده‌اند، 2 دلار بوده است که در مقایسه با دو شبکه بالا، مقرون به صرفه‌تر است.

مقایسه کارمزد تراکنش تتر بیت‌کوین، تتر اتریوم (ERC-20) و تتر ترون (TRC-20)

 

مقایسه سرعت تراکنش تتر بیتکوین، تتر اتریوم (ERC-20) و تتر ترون (TRC-20)

سرعت تراکنش به عنوان دومین فاکتور تاثیرگذار و سنجش یک شبکه بلاکچینی، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر بخواهیم 3 شبکه گفته شده را از نظر سرعت مقایسه کنیم، باید گفت که تتر بیتکوین ضعیفترین و کمترین سرعت را دارد. ممکن است برای یک تراکنش بر بستر تتر بیت‌کوین، 10 دقیقه تا 2 ساعت منتظر بمانید که 2 ساعت زمان زیادی برای تراکنش محسوب می‌شود.

تتر اتریوم بعد از بلاک چین امنی، سرعت بالاتری دارد. در واقع، سرعت آن بین 10 دقیقه تا 1 ساعت است و از این نظر برای سرمایه گذاران و معامله‌گران به گزینه جذابی تبدیل شده است. البته سرعت تراکنش تتر اتریوم بر اثر عوامل مختلف می‌تواند بیشتر نیز باشد.

در مقابل، تتر ترون (TRC-20) کمترین سرعت ممکن را بین 3 شبکه بلاکچین دارد. سرعت تراکنش در تتر ترون نهایتا تا 30 دقیقه می‌باشد و به همین علت به یکی از پرطرفدارترین گزینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

امنیت تتر کاملا به شبکه بلاکچینی که بر بستر آن قرار گرفته، بستگی دارد و مانند سرعت و کارمزد تراکنش، در هر یک از 3 شبکه گفته شده، متفاوت است.

به زبان ساده، تتر بیت‌کوین یا امنی که روی بلاک‌چین بیت‌کوین قرار دارد، از امنیت بالای این شبکه نیز بهره‌مند می‌شود. همچین، به طور کلی شبکه بیت کوین را می‌توان یکی از امن ترین نمونه های شبکه بلاکچین تتر در نظر گرفت اگرچه که امروزه استفاده زیادی از آن نمی‌شود.

بعد از تتر بیت‌کوین، ERC-20 و TRC-20 تقریبا امنیت یکسانی دارند. تتر اتریوم بر بستر بلاکچین اتریوم قرار دارد و تتر ترون نیز بر بستر بلاکچین ترون که هر دوی آنها از یک شبکه بلاکچین عمومی و غیر متمرکز استفاده می‌کنند.

در این نوع شبکه‌ها، شخص یا نهاد خاصی آن را کنترل نمی‌کند و کلیه تراکنش‌ها به صورت واضح ثبت می‌شود.

تنها تفاوت عمده این دو شبکه، الگوریتم استفاده شده در آن است که موجب شده تا تتر ترون با یک تفاوت کم، از امنیت بیشتری برخوردار باشد. الگوریتم استفاده شده در TRC-20 یا شبکه تتر ترون ، اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) و الگوریتم شبکه تتر اتریوم، اجماع سهام یا PoS است.

الگوریتم شبکه ترون از لحاظ مقیاس پذیری، امنیت و مقرون به صرفه بودن عملکرد بهتری از خود نشان داده و همین نکته موجب بهتر بودن امنیت شبکه تتر ترون شده است.

مقایسه امنیت تتر بیت‌کوین، تتر اتریوم (ERC-20) و تتر ترون (TRC-20)

 

آیا میتوان تتر را به یک بلاک چین متفاوت انتقال داد؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توان تتر‌های خود را به سایر بلاکچین‌ها انتقال داد؟ به زبان ساده‌تر، اگر تتر‌های شما روی شبکه اتریوم ذخیره شده باشد، آیا می‌توانید آن را به کیف پول بر بستر ترون انتقال دهید یا خیر.

جواب سوال شما خیر است. در واقع، چنین چیزی ممکن نیست و با انجام این کار سرمایه خود را از بین می‌برید. اگرچه زمان انتقال در صرافی، با خطا مواجه خواهید شد اما بهتر است آدرس کیف‌پول خود را چک کنید که مبدا و مقصد آن متعلق به یک شبکه یکسان باشد.

 

ویژگی آدرس انواع کیفپول تتر

همانطور که می‌دانید، شبکه‌های مختلفی برای تتر وجود دارد و آدرس هر کدام نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بهتر است بدانید آدرس هر کیف‌پول بر اساس نوع بلاک‌چین آن‌ها متفاوت است.

به عنوان مثال، کیف‌پول‌های شبکه امنی به این دلیل که بر بستر بیت‌کوین هستند، به آدرس کیف‌پول‌های بیت کوین شباهت زیادی دارند. معمولا شامل 34 کاراکتر هستند که از حروف بزرگ یا کوچک و اعداد انگلیسی استفاده می‌کنند. همچنین، با عبارت bc1، و اعداد 1 یا 3 شروع می‌شوند. نمونه ای از آنها در ادامه آورده شده است:

3BbDtxBSjgfTRxaBUgR2JACWRukLKtZdiQ

bc1K4xPcUn21kMe9qw9fG8w8y3WDrGfsLa

 

در شبکه اتریوم نیز معمولا آدرس‌ها با عبارت OX شروع می‌شود و شامل 42 کاراکتر هستند. در ادامه نمونه ‌ای از آن آورده شده است:

0xe15278ff56604bcc40e627aa8f6c171586d56d2e

 

مهمترین ویژگی ولت‌ها در شبکه ترون این است که با حرف T آغاز می‌شود و تعداد کاراکتر‌های آن به 34 عدد می‌رسد. آدرس زیر نمونه ای از آن‌ها است:

TR7NHqjeKQxGTCi8q8ZY4pL8otSzgjLj6t

 

آیا کیف پولهای موجود از همه شبکههای تتر پشتیبانی میکند؟

به طور کلی همه کیف پول‌ها از تمامی بلاکچین‌های موجود پشتیبانی نمی‌کند اما تعداد زیادی از آن‌ها را شامل می‌شود که در ادامه با تحقیق و جستجوی کارشناسان خود، تعدادی از آن‌ها را بررسی کرده ایم.

ERC-20 TRC-20 SOLANA EOS USDT BTC
تراست ولت بله بله بله بله خیر بله
اکسودوس بله بله بله بله بله بله
اتمیک بله بله بله بله خیر بله
ترزور بله بله بله بله خیر بله
لجر بله بله بله خیر بله بله

 

کدام یک از شبکههای تتر برای انتقال بهتر است؟

در این مقاله، به پرطرفدار‌ترین شبکه‌های انتقال تتر اشاره و از لحاظ سرعت و کارمزد آن‌ها را بررسی کردیم. حال ممکن است از خود بپرسید که کدام یک برای انتقال تتر پیشنهاد می‌شود و کارمزد پایین‌تری دارد؟

شبکه تتر ترون یا TRC-20 به دلیل سرعت بالا و کارمزد کمتری که نسبت به سایر نمونه‌های خود دارد گزینه مناسبی برای انتقال است. توجه داشته باشید که از شبکه بیانبی اسمارت چین غافل نشوید و آن را نیز جز گزینه‌های خود قرار دهید.

 

سخن پایانی

تتر که یکی از معروف‌ترین و پایدار‌ترین ارزهای بازار به شمار می‌رود، بر بستر  بلاکچین‌های مختلفی قرار گرفته و انواع مختلفی دارد که در این مقاله به طور مفصل راجع به نمونه‌های پرطرفدار آن صحبت کردیم.

تتر بیتکوین، تتر اتریوم و تتر ترون مهمترین شبکههای تتر محسوب میشوند که تتر بیت کوین در حال حاضر انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

در نهایت، اینکه کدام یک از انواع آن برای سرمایه‌گذاری بهتر است به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای هر شخص متفاوت است.